26 maj 2015

Tack för magin, Tanith

Tantith Lee, författare till över 90 romaner och 300 noveller enligt Wikipedia, lämnade oss i söndags. Jag har läst ett enda verk som hon har skrivit: Volkhavaar, utgiven 1977. Överlag tyckte jag inte att det var en succébok, men några bitar var helt fantastiska.

Bokens två viktigaste personer är slavflickan Shaina och den utstötte Volk. Jag minns inte hälften så mycket om någon av dem som om min favorit: häxan Barbayat. Smaka på namnet igen: Barbayat. Bara namnet är så fantastiskt bra att jag läst hela böcker och sett hela tv-serier som inte kommer upp i samma mängd bra. Men hon är förstås mer än bara ett namn.

Det är faktiskt så att jag skulle drista mig att säga att hon är den coolaste magiker jag någonsin upplevt. Om jag minns rätt så är hennes krumma och grå, nästan mossbevuxna, yttre en illusion. Magi håller henne ung. Magi, och det pris hon kräver av Shaina för att lära henne konsten. Häxan tar betalt i blod.

Den enskilda sak som placerar Barbayat på toppen av alla magiker jag stött på är hur ger livet åter till någon som dött. I rollspel finns det inte helt sällan nån formel eller liknande för att få folk att återuppstå, men det sägs sällan någon om riktigt hur det går till. I den här boken skildras det på ett fantastiskt sätt. Det som får dådet att bli ogjort är att själva mordvapnet förnekar det dåd som har begåtts.

Barbayat visar kroppen för bronssvärdet som delade huvud från kropp, och frågar det om det är just det svärd som ligger bakom dådet. Svärdet svarar att det är sant. Därifrån bryter häxan ner svärdet steg för steg, till sina beståndsdelar av koppar och tenn, och gör det sedan helt igen, allt medan hon om igen frågar om det är skyldigt till dådet. Når svärdet brutits ner och sedan återskapats är det samma samma svärd, men ändå inte. Det förnekar att skiljt huvudet från kroppen, att det är skyldigt till att ha tagit detta liv … och genom att förneka det blir dådet ogjort.

Passagen jag beskriver är kortare än det här blogginlägget men så fantastiskt att jag helhjärtat rekommenderar dig att läsa boken (ja, trots att jag inte tyckte den var så jättebra i helhet).

Jag ska komma mig för att läsa fler av dina böcker Tanith, det verkar som du hann skriva högvis med coola saker. Tills vidare vill jag bara säga tack för magin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar