13 april 2015

Två tips till: Java-heraldik och e-bok om normandiska borgar

Vi börjar med en uppföljning på förra tipset om heraldikappen till Windows 8. Einar som skrev om adliga nunnor och fäktande präster i januari skickade mig en länk till en webbaserad grej i Java där man kan göra ungefär samma saker: Coat of Arms Design Studio. Jag tycker den verkar lite bångstyrig, men det är ju skoj att testa lite i alla fall. Finns tydligen en köpesversion som erbjuder mer möjligheter också (t.ex. att importera egna bilder).
Enhörningssköld gjord i Coat of Arms Design Studio.

Nästa tips kommer via Wilhelm Person, mest känd för bland annat The Daughters of Verona (världens bästa spel för Shakespeare-komedier) och poddcasten Nordnordost. Han är liksom jag förtjust i Pendragon och Ars Magica och har, precis som jag, inte spelat dem särskilt mycket. Han snappade i alla fall upp en länk på Google+ och bollade den vidare till mig. Det gäller en e-bok på Project Gutenberg med titeln The Early Norman Castles of the British Isles. Författare är Ella S. Armitage (som blev första forskningsstudenten på Newnham College, 1874), och boken gavs ut 1912. Det betyder att en del saker som var fakta då kanske är lögn idag (historia är trots allt färskvara), men det lär finnas godsaker både i texten och bland illustrationerna.

Ett smakprov ur boken. Borgen och katedralen i Durham.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar