27 januari 2015

Tre år av medeltidigheter

Idag fyller Nor Bannog tre år. Jag säger som jag sa efter första året: Att jag som är en hopplös periodare och brukar byta spel att vurma för var eller varannan månad inte tappat sugen och lagt ner. Jag är nästan lite imponerad.

För ett år sen hoppades jag på att jobba mer med Niederbek och att skriva något om olika typer av ämbeten och vad vi kan kalla dem på svenska. Inget av de sakerna har hänt, men det blev en massa annat: fler förslag på stats för fantasyvarelser så du slipper spela gamla Drakar och Demoner, artikelserie Stället som SL glömde flyttade in, det blev några nya 20 saker-listor (den senaste crowdsource:ad), och bloggen har fått en sida på Facebook (48 som gillar i dagsläget, visst kan ni väl göra det till åtminstone 50 innan dagen är slut?).

Året bjöd också på två gästinlägg: dels Terje Nordins slumptabell för att plocka fram en sedelärande fabel, dels Einar Axelssons inlägg om adliga nunnor och fäktande präster. Sånt vill jag se mer av.

Nor Bannog som plattform
Den nya utgåvan av Saga kommer med all sannolikhet ut någon gång i år, och då förväntar jag mig en explosion av intresse (nåja, hoppas i alla fall!). Därför vill jag öppna Nor Bannog som plattform för material till spelet, och för artiklar och inlägg som kan vara av intresse. Det kan röra sig om allt från husregler till alternativa settings (kanske i Arcarias forntid?), rent historiska artiklar för inspirationens skull, slumptabeller, osv.

Finns det någon hake? Ja kanske. När jag kikar på ditt material kommer jag ta på mig redaktörshatten, föreslå förbättringar i språk, diskutera eventuella avsteg från världen som den finns beskriven och påpeka om det finns något problematiskt rörande representation av kön, etnicitet och andra sådana saker. Det är upp till dig om du vill se det som en hake eller en resurs.

Varför posta på Nor Bannog?
Vill du få feedback från många så gör du bättre i att posta på ett forum, exempelvis rollspel.nu. Anledningen att lägga det på Nor Bannog är att folk förhoppningsvis har lättare att hitta tillbaka till ditt material i framtiden. Det är ingen dum strategi att göra både delarna: posta på forum först, titta på reponsen, slipa lite till, och sedan lägga upp det känns färdigt.

Maila mig på anders.norbannog@gmail.com så kikar jag på det du skrivit.

Måtte St. Hugh vare oss skrivare nådig under det kommande året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar