25 september 2014

Namn och annat nyttigt

Redan ifjol nån gång samlade jag mina namnlistor och lite annat i ett häfte för eget bruk. Av nån anledning kom jag visst inte för att dela med mig av det, men nu finns det upplagt på nedladdningssidan här på bloggen.

Rulla lita på tabellerna däri så får du raskt fram att Salvagia från Tarroc är spannmålshandlare, otålig, ärlig och mager.

Jag ska också länkdumpa lite. Jag tycker platsnamn kan vara riktigt lurigt att hitta på, så här kommer några länkar jag rotat fram för att få lite input när jag behöver hitta på sånt.

List of generic forms in place namnes in the United Kingdom and Ireland
Norman toponymy
German toponymy
English place names

Hojta gärna om du har tips på nån fler bra länk om platsnamn (gärna från andra namnkulturer än engelska, franska och tyska) som jag borde lägga till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar