02 mars 2014

Drickbart vatten och kvinnor med makt

Tänkte det kunde passa med lite söndagsläsning, så här kommer två länkar jag snappat upp på Facebook.

Den första går till en bloggpost där författaren vill göra upp med myten om att ingen drack vatten på medeltiden. En mycket kär och välvårdad myt. Jag kände mig lite tagen på sängen när jag började läsa, för jag har också köpt den. Samtidigt är bästa vattnet jag vet från en kallkälla i skogen vid familjens sommarstuga. Folk var ju rätt mycket som folk förr i tiden, så nog borde de väl kunnat leta sig till drickbart vatten också.

Den andra är en debatt artikel i DN där ett antal historiker lyfter fram att det fortfarande är dolt i skolböckerna att det i många fall varit kvinnorna som styrde och utövade makt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar