01 februari 2014

Guldtörst

Tänkte jag skulle följa upp gårdagens inlägg med de äventyrsfrö jag egentligen hade tänkt dela med mig av då:

Syskonen Filimena och Arsenios har arbetat i flera år med att försöka skapa de vises sten, substansen som kan transmutera bly eller järn till renaste guld. Baron Wictred (eller nån annan lämplig skurk) har förstås fått nys om det här och ger någon betrodd underhuggare (en klassiskt skön rovriddare med vildsvin eller tjur på skölden kanske?) order att tillfångata syskonen och tvinga dem att slutföra arbetet.

När rollpersonerna är på resande fot och gör uppehåll vid något värdshus så är syskonen förstås där, och det båda sällskapen ska åt samma håll när det är dags att avresa. Vare sig de slår följe eller reser var för sig är rollpersonerna förstås tillräckligt nära för att hjälpa när syskonen blir överfallna i skymningen.

Om det går bra för rollpersonerna i sin räddningsaktion så tänker jag mig att det kan passa med en katt och råtta-lek i skog under natten.

Om det går dåligt så förs syskonen och möjligen rollpersonerna till en borg i närheten (en till synes övergiven kanske? Det kan se snyggt ut) där de som inte kan arbeta med att göra guld sätts i en fängelsehåla. Oavsett om det blir utbrott eller inbrott så är det väl läge för en fritagning av syskonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar