07 april 2013

Kyrkan i Niederbek

Jag slängde upp en hafsig skiss på ett äventyr på rollspel.nu häromdagen. Det utspelar sig i en stad i Marksland som jag döpte till Niederbek. Grunden för min karta fick bli en över staden Perouges i Frankrike. När jag klottrat klart märkte jag att jag ju missat att få med något som tydligt var en kyrka. Illa illa. Tack och lov fanns det något som skulle kunna tolkas som ett kloster i alla fall.

Kanske ser klostret Nio sår i Niederbek ut så här? Bilden är från Hildesheim i Tyskland.
Det här fick mig ju att börja fundera på hur kyrkor i Marksland skulle kunna se ut egentligen. Jag ganska hemma på medeltida kyrkor i norra Sverige, men hur det ser ut på kontinenten har jag inte så bra grepp om. När vi nu dessutom ska förflytta oss till Arcaria – där rundkyrkan, som är rätt ovanlig i vår värld, är den vanligaste i Albion – så gäller det att fundera lite.

Den runda formen som symbol för livets kretslopp bör ingå på något vis förstås. Tittar man på stadskartorna i Saga så finns den hos alla avbildade kyrkor. Jag har dock svårt att släppa den avlånga formen som vår världs kyrkor ofta har: det skulle betyda att jag skulle vara tvungen att säga adjö till den klassiska klosterbyggnaden till exempel.

Tur då att många många kyrkobyggnader avslutas med en halvrund absid. De här absiderna finns på en del svenska medeltidskyrkor (verkar särskilt ha hört ihop med 1100-talkskyrkor), men finns i princip inte alls på de kyrkor som byggs under 1200-talet (inte inom mitt geografiska område i alla fall). I Arcaria tänker jag att det här är en mycket viktigare del av kyrkan, och att de kyrkor som inte har den runda formen som grundplan i alla fall har den halvrunda absiden.

Lite googling efter romanska kyrkor i Tyskland ledde mig till Sankta Cecilia i Köln (byggd ca 1130-1160), vilket verkar vara en perfekt förebild för en kyrka till Niederbek. Den nog haft tre halvrunda absider ursprungligen, och jag tänker att det stått helgonaltaren i de båda mindre absiderna. Så ska jag i alla fall låta det vara när jag stoppat in en kyrka i dess avbild i min påhittade stad.

St. Cecilia i Köln. Den fyrkantiga utbyggnaden närmast kameran byggdes 1479.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar