09 mars 2013

Är grisodlare purjo?

Bland mina vänner (och kanske bland dina också?) har begreppet ”period” (flitigt använt inom SCA och andra föreningar för återskapande misstänker jag) knådats ner till ”purjo”. Det är ett underbart uttryck. ”Vikingabrallor tillsammans med en doublet med knäppning? Inte särskilt purjo”, skulle vi säga.

En grej som jag avfärdat som en myt konstruerad bland rollspelare är den om grisodlaren. En god vän till mig påtalar gärna att grisar ju helst äter typ samma saker som vi människor. Genom att vi konkurrerar om samma mat till viss del så blir de alltså lyxdjur. Ett sunt resonemang, inte sant?

Under min något planlösa kvällssurfning snubblade jag in på ”Tricky Dick” Harrisons blogg på Svenska Dagbladets sida och vad ser jag där? Stöd för att grisar minsann var bland de mest mångtaliga djuren under tidig medeltid, åtminstone i franska Brebières! 40 % av djurbenen man hittade i utgrävningen visade sig tillhöra svin.

Nåja, jag får väl medge att grisodlare är väldigt purjo då, men i min mening är det ändå ett dåligt val om man poängen är att visa på vilken nolla ens rollperson är. Har man grisar är det nog inte så synd om en. Jag tror getodlare hade det mycket värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar