01 december 2012

Ännu mer musik

I brist på någon vältuggad klokskap att dela med mig av i afton så ska jag i alla fall ställa upp med två länkar till album på Spotify.

Det första albumet snubblade jag in på via en vän som lyckats nämna och länka en låt tillräckligt ofta för att jag skulle vara tvungen att höra några versioner. Albumet heter Mil suspiros dió Maria och på det framför ensemblen Continens Paradisi musik från den brazilianska renässansen. Musiken är troligen sprungen från vad man spelade i Portugal och Spanien under renässansen, och sedan något knådad i den nya världen.

För Arcaria tror jag det här kan vara lämplig musik för besök i fina residens eller hov i Tarroc, Ondaria eller kanske Castoria.

Här kommer ett smakprov från YouTube:

Det andra albumet snubblade jag bara över alldeles nyss, men det verkar mycket lovande. Det heter Rue de Jugleros och innehåller instrumental och vokal musik från 1100-1300-tal framförd av Ensemble Anonymous.

Jag har inte hunnit lyssna så mycket, men intrycket är att det kan finnas ett par spår här som lämpar sig som mer allmän bakgrunds- eller stämningsmusik

Första spåret, en dans, finns att höra på YouTube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar