03 december 2012

Galdrbok


”Alltså, det här kommer ju inte vara särskilt bra”, tänkte jag när jag såg bilden på omslaget. Ett enhörningshuvud från slöjden, ett vattendrag, en flashig fantasifull titel, ensemblens namn satt med typsnittet Papyrus … nä, det måste ju vara nåt smetigt grejs (kanske nåt ”keltiskt” – genren som Loreena McKennitt är drottning av). En massa reverb, nån syntmatta, harpa eller smäktande hackbräde.

Tji fick jag.

Det visar sig att Daughters of Elvin är en medeltidsensemble som ligger nånstans mellan det torra jag normalt visar upp här, och de ”glättigare” partybanden med stora trummor och säckpipor. Istället för att ha mycket av samma så har albumet Galdrbok istället lite av varje. Härligt livligt slagverk, mångsidig instrumentering, och bitvis känns det ganska autentiskt. Sången är som vanligt lite för klassiskt skolad för min smak, men man kan ju inte få allt här i världen.

Albumet finns på Spotify, och det finns en del videos med ensemblen på YouTube. Här är en liveversion på en av låtarna från skivan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar