30 januari 2012

Höjden av riddarromantik på film

I kommentarerna till förra inlägget blev det lite prat om filmer som kan vara inspiration för de olika smakerna jag pekade ut. Det första jag kom att tänka var det här klippet från Excalibur (1981):


De första 20 sekunderna är snudd på kulturspel, men sen drar det igång, och i slutet är det fullkomlig riddarromantik som får Balians dubbning i Kingdom of Heaven (2005) att framstå som riktigt träigt kulturspel (träigt är bra när det gäller kulturspel!).

3 kommentarer:

  1. Excalibur är fan världens bästa film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det brukar jag tycka också. I alla fall under första halvtimmen. Mitten är lite seg.

      Jag är hemskt förtjust i soundtracket också, med både Wagner och Orff.

      Radera
    2. Jag tycker det mesta av filmen är toppen.. möjligen lite seg runt graalen-questandet. Men slutet är magnifikt. Och så har den filmhistoriens bästa Merlin.. och en superhot Helen Mirren!

      Radera